Friday, February 11, 2011

kau kawanku.PART 2

Setiap kali selepas keluar bersama Adam, dia mesti akan dikenakan oleh Adam seteruk-teruknya....kadang2 dia terasa macam nak sepak2 je kawannya yang sorang itu namun, sebenci mana pun pada Adam,Adam jualah yang mngerti perangainya.....

Teringat dia kali pertama berjumpa dengan Adam,pada ketika itu Pierre sedang mnghadapi krisis mencari rumah sewa.kebetulan bekas rakan sebiliknya menawarkan no. Tel. Adam yng kebetulan mncari rakan serumah untuk mnjimatkan kos bayaran rumah yang telah disewa.walaupun kos sewa rumah di Kuala Terengganu tidak setinggi di KL atau di bandar2 yang sedang pesat mmbngun. Namun, sebagai pelajar istilah berjimat cermat sangat penting. Malah, istilah itu merupakan `grammar` yang pertama dalam kamus hidup seorang pelajar IPT.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

”err....assalammualaikum ni Adam Firdaus ke??”

”ye waalaikumussalam...haah sayalah tuh...u call the correct person buddy...jap,asal kol nih??...ada assgment dari Dr. Jam ke??”

”hah??........ ” (aku nak tnya pasal rumah sewa lah)

”helo2 ada orang lagi tak? Aku tak kesah ko nak men2 ngan aku koz dwet ko yg habes......lalalalal.....(lagu doremon)”

”erk!..ei bukanlah..saya..saya...mcmnih arr....tuh...ah...rumah sewa...saya nak tinggal dengan awak?”

”ahahahahah!!!laa...sorilah aku ingat budak kuliah aku..maklumlah budak feymes dalam lec. wat cne...btw ko tanak tgk2 dlu ke rumah tuh??” (budak nih punya ayat killer betol...=.=!!)

”............(mesra alam mamat nih)......”

”helo???”

” err...takpe2 saya jenis tak kesah....”

”ok bagus...bile kau nak start pindah kesini?”

”esok...boleh?”

”oh awal,bagus lah semngat nih, ok...nak aku tolong2 angkut barang ke?”

” err...bolehke?”

”haha abes tuh kalau aku tak tolong kau angkut barang kau taw ke bakal rumah kau kat ane ha??”

”betol jugak kan...barang saya...tak bnyak...sangat...tapi ....perluke?? bagi alamat sudahlah....kot...”

”hahah kau nih sopanlah,sejuk perut mak kau hahaha takpe beb aku nih nak ponteng kulyah esok...aku mnyampah subjek esok hahaha plus 2 jam ajek...kau nak aku amek kau bile?”

”erk~!!! Pon..teng....selmba je...”

”well aku nih budak wanted...ko tak yah risau...aku bawak kete esok k?” (dengan bangganya)

” Pukul 12 esok boleh ke?”

”ok! Bro..”

”saya tunggu kat bus stop depan hostel ye..”

“Ok roger2…btw..kau nih klako lah… ….”

“…saya ada hal nih..terima kasih ya..” (=.=”)

“ye2 no hal bro…”

“Assalammualaikum..”

“Waalaikumussalam..haha”

Keesokan harinya...tepat pukul 12 tgh hari di tempat yg dijanjikan...

Kelihatan Pierre sedang resah gelisah,dari berdiri dia duduk kemudian berdiri kembali. Matanya, tak sudah2 melihat jam tangannya.

‘apsal lah pulak aku nih cuak? Mcm nak kua dating je, aku nak g umah sewa aku je lah...rilek2... tarik nafas hembus nafas....,’kata Pierre dalam hatinya..

Tiba2 sebuah kereta proton saga lama berhenti didepan perhentian bas, selang beberapa minit kemudian keluar pemandunya mngeliat dan mguap panjang.

’tak senonoh betul mamat nih’ gerutu hati Pierre

Kelihatan mamat tadi memasuki semula ke dalam keretanya dan merendahkan seatnya,kemudian kelihatan dia berbaring di seatnya sambil melelapkan mata.

Sudah hampir 10 minit menuggu Pierre mulai berasa bosan.matanya meliar mncari kelibat Adam Firdaus.(mcmlah dia kenal Adam Firdaus tuh..)

”mana mamat nih main2kan aku ke??”,lantas dicapai telefon bimbitnya yng berada didalam saku seluarnya lalu mndail no. Adam Firdaus...

“er...helo Adam Firdaus ke?”

“ hah ye...saya... budak semalam kan....nama ko pon aku tataw...hahah sorilah beb aku lupe nak tnya semalam hahahaha sengal an....”

“............(mmg sengal nko!)........nama saya Pierre,awak kat mana ek skunk nih?....

dah 10 minit saya tunggu kat hentian bas ni..”

“la...ko ke kat situh..aku dalam kereta ni ha...depan mata ko ni....hahaha sori2”

”erk...ok2...” lalu dia pun mematikan talian telifon...

Kelihatan mamat itu keluar dari keretanya sebaik talian dimatikan. Pierre lantas mndapatkan mamat itu dan berjabat tangan dengannya.

”hahah maaf lah Pierre,seyes lah aku lupa nak tnya nama nko smalam xcited aku nak dapat housemate baru...”

”hahah salah saya jugak tak perkenalkan diri saya..”

”ini je ke barang2 ko...semua dah bawak turun..??”

”ye, takde lah bnyak mana...2 kotak plus luggage ni n satu beg nih...total 4 je lah..”

”oh..bagus senng seket nak angkut takyah bnyak2 kali aku nak ulng-alik kan?”

”haha ya2...”

”btw meh sini aku tlg msukkan barang2 ko nih dalam bonet …”

“terima kasih ya..”

“no prob.”

Mereka pun mula memasukkan barangan ke dalam bonet kereta. Dalam hati Pierre mmanjatkan kesyukuran tidak terhingga kerana mmperolehi rakan serumah yang ramah dan baik hati seperti Adam. Sepanjang perjalanan ke rumah sewa,Adam bnyak bercerita dan bertanya mngenai perihal Pierre,sambil2 itu,Pierre juga rajin2 bertanya mngenai rumah sewa yg bakal dihuninya, menurut Adam, rumah sewa yg dihuninya itu memuatkan 4 orang pelajar termasuk dirinya.

Namun, beberapa mggu lepas 2 orang rakan serumahnya telah berpindah masuk ke asrama kerana mereka merupakan pelajr yang aktif, demi memudahkan aktiviti mereka,mereka tlh mmbuat kputusan untk tinggal di kolej kediaman pelajar yg tlh disediakan. Kini penghuni rumah sewa itu hanya Adam seorang.

Jarak perjalanan dari rumah mreka ke U pula kira2 dalam 5km, mnjadi fktor tak ramai yg mahu tinggal di situ,namun Adam berjanji dia akan mnumpangkan Pierre ke U,Cuma mereka hanya perlu berkongsi duit minyak sahaja.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

“Pierre? Dah siap ke??? Dah nak masuk mghrib nih...”

”hah,dah nak masuk maghrib ke?? Sori le wey tertido lah hahah...jap aku g mandi dlu..”

sambil mmbuka pintu bilik dan mengorok2 matanya.

”haha watever aku tak pedulik malam nih ko blnja makan..”

”bro,aku penah ta tunai janji ke?”

”mana nak taw kan...”

”kau nih ...”

“hahaha dah r we mandi lah kau …dah berbau lah “

“yelah” lantas Pierre mngambil tualanya dan menuju ke bilik air…

Selang beberapa minit Pierre keluar dari bilik air,seluruh badannya berasa segar selepas terkena curahan air paip yang sejuk itu.dia lantas masuk kebiliknya dan bersiap2 untuk keluar makan malam. Sebelum itu, dia tidak lupa menunaikan fardhu wajibnya,selepas menunaikan solat maghrib dia lantas memanggil Adam.

Kebetulan baru nak memanggil Adam,kelihatan kelibat Adam sedng khusyuk menonton televisyen,dia sedang menonton rancangan mari memasak bersama junior chef (????) ,aneh,tapi itulah rancangan faveret Adam.Pierre tidak pasti kenapa Adam sangat meminati rancngn itu. Nak dikatakan adiknya memasuki rancangn itu tak pula kerana,setahunya Adam adalah anak tunggal dan dia sangat jarang bercerita mgenai perihal keluarganya.

”ha..dah siap pon mmber aku yg sorang nih hahaha”

”ye...awal kau siap...”

”mana taknye kau tuh kalau gune bilek air, aku sampai boleh masak nasi goreng plus dah abeh makan pon....punye lama kalah mak aku gune bilek air hahahah”

”cess,dah la kau!!..jom lah kua...malam ni aku nak study lagi..=.=”

”ala rilek r....”

”ye lah..”

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget