Friday, February 11, 2011

kau kawanku.PART 4

Pierre betul2 terkedu mndengar penjelasan polis itu, setelah mgmbil kunci rumah dan mgunci rumah serta pintu pagar rumah, pierre segera mengikuti kedua-dua anggota polis itu ke hospital dengan menaiki kenderaan polis. Hatinya berdegup kuat bagai nak tercabut tangkai jantungnya. Dia mula memikirkan guraun Adam.

”kau lah........kawan aku dunia akhir akhirat...”

”kau mmg terbaek lah pierre...”

”hahahaha...sengal ko nih.....”

Kata2 adam terngiang2 di telinganya,mata pierre mula berkaca2,fikirannya kusut, tidak tahu apa yang difikirkannya lagi....

Dia kini hanya terimbau2 kenngan bersama adam....

Setelah sampai di Hospital Sultanah Nur Zahirah,Pierre hanya menuruti dua oran anggota polis tadi, sedari tadi dia hanya mmbisu seribu bahasa,mukanya kusut,jelas ada riak keliru pada wajahnya. Mereka mula mngatur langkah menuju kedalam hospital. Pierre bingung seketika kemanakah anggota polis ini akan mmbawanya. Tiba2 terlintas dalam fikirannya `kalau untuk pengesahan satu sahaja tempatnya.....`,Pierre meraup mukanya berkali2 dengan kedua tapak tangannya, terasa perjalanan mereka begitu jauh dan lama...hatinya pula berzikir mncari kekuatan..kepalanya pula menahan satu2nya ayat yng boleh mghentikan kekusutan dalam fikirannya.tiba2 langkah mereka berhenti di sebuah bilik. Jelas tertera di pintu masuk itu perkataan yang dia tidak mahu baca,perkataan itu juga yang berlegar2 di dalam kepalanya juga. `BILIK MAYAT`. Kedua-dua anggota polis itu mndahului Pierre dan melnkah masuk kedalam bilik itu dan mereka berdiri di sebuah troli mayat yang mmpunyai mayat yang diselimuti dengan kain putih.

”Encik,kami memerlukan pengesahan dari encik...”

Pierre melangkah longlai kearah anggota polis itu,matanya yang sedari tadi berkaca2 ditahan lagi supaya tidak tertumpah air matanya. Setelah Pierre berada hampir dengan mayat yang diselimuti itu, salah seorang anggota polis tadi, mmbuka kain yang menutupi wajah mayat itu. Tubuh pierre mngigil hebat...

” Dia kawan saya....Adam Firdaus Mansoor...”

Air matanya tertumpah jua,kemudian Pierre merasakan kepalanya berpinar2 dia rebah tidak sedarkan diri.

”Pierre...Pierre...”

Perlahan2 Pierre mmbuka matanya,suara itu sangat dikenalinya. Suara rakan sekuliahnya,Arif.

”Aku kat mana ni Rif?”,tanya Pierre sambil memicit-micit kepalanya yang terasa pening.

”Kau kat hospital ni..kau pengsan tadi...aku baru dapat berita,polis tu cakap kau pengsan tu aku datang sini..sabar ek Pierre....”

”Sabar?? Asal pulak?? Jap btw asal aku kat sini?”

“Kau tak ingat ke...?”

“tak ingat??........pasal apa nih...kau muke serius tak leh blah asal lak....”

” Adam...Adam dah takda lagi...” terketar-ketar suara Arif mmberitahu Pierre

”Haha!! ko ni jgn maen2 boleh tak..mgarut jek..pagi tadi dia koll aku ok..dia keluar ada hal nak buat...”

”Pierre....istighfar Pierre........ko jngn camnih...aku tanak hilang kawan lagi sorang...tolonglah Pierre..”

” Tapi dia....dia....” Pierre cuba mghabiskan kata2 nya namun dia sedar, knyataannya mmg Adam sudah tiada, Pierre mnngis. Air matanya tak dapat ditahan2 lagi, dia mula teringat dia sendiri yang mngesahkan mayat Adam.

Arif juga menngis,dia turut bersimpati,dia cuba menenangkan Pierre namun dia tahu Pierre umpama hilang sebahagian dari dirinya,mana tidaknya dia juga begitu ketika pertama kali diberitahu oleh anggota polis,malah dia juga turut mmbuat pengesahan mayat Adam,bezanya dia tidak pengsan seperti Pierre.

Adam firdaus, hampir semua orang mngenali dirinya, orangnya ramah dan periang malah sesiapa sahaja yng berkawan dengannya terasa amat dekat dengannya kerana layanananya yang sama rata dan tiada beza mmbuatkan dirinya disenngi olh semua orang termasuk pensyarah.kini kehilanggannya benar2 terasa trutama oleh 2 orang sahabat nya ini. Namun, yang sangat terasa kehilangannya adalah Pierre. Namun, kenyataan harus diterima jua,walaupun pahit untuk ditelan.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

”Pierre....Pierre...oiii bngunlah kau,kenapa kau menngis2 nih wey?”

Pierre terbangun dari tidurnya,kelihatan Adam disisinya sedang menonton anime yang dipasangnya petang tadi.

”Adam.....”

”haa akulah asal nko?”

”Dam,kau tampar aku Dam...”

”...............(apa masalah budak nih)....ok ko yang mintak”

`agak2 kalau aku kuat sket boleh lepas geram aku jugak an ~<3`>

PANG!!

Satu penampar hinggap di muka Pierre,aduh, pedih gila. Mmg kuat penampar Adam sampai berbekas muka Pierre.

”kau kenapa wey....kau wat aku takut la Pierre,tido menngis aleh2 skunk nih suh aku tampo kau pulak...buang tabiat ape kau nih??” (yess~!!!!)

”Adam....” Pierre merenung Adam dalam2

”Eii...kau nih jangan pandang aku mcm tu boleh tak,meremang bulu tengkuk aku ni, ke aku ni salah rumah??”

” Adam.....aku...aku....”

`Ah, sudah budak ni! Tadi dia gak yang suruh aku tampa dia, nih dah nak menangis lagi nih`, getus hati Adam.

”Kau kenapa...?” soal Adam kehairanan.

”Dam, aku mimpi kau mati tadi Dam...seyes,Dam dah macm real dah aku rasa...”

”Oh, ye ke! Tu tandanya aku panjang umor lah tu heheh...sayang jugak ko kat aku...terharu aku hahhhaha”

“Tapi an........”, kedengaran suara Piere tersekat-sekat

“Tu lah nko,aku cakap jangan tido petang2 degil kan dah mngigau..dah lah kau pergi bngun mandi...malam nih aku pulak belanja makan.......=)”

Adam bingkas bangun dari katil Pierre. Ketika dia hendak melangkah keluar dari pintu sempat juga dia mngerling ke arah Pierre. Terkejut dia,kerana Pierre sedang memerhatikannya dengan pandangan yang masih lagi terkejut. Mungkin mimpi tadi mimpi yang menakutkan fikir Adam.

”Adam, aku sayang ko~!!!!!”

Jerit pierre. Adam yang mndergar lafaz itu hampir tersedak.

” Wey apa masalah nko....”

”Tak bolehke?”

”Kau jgn tetibe tukar perangai boleh tak karang aku pindah rumah..”

”Hala mcm tak bese =.=.”

”Bukan tak biasa kau pelek lah wey...”

”Dah2....malam nih kau blnja makan kan...dah pegi siap jagn nak bnyak bunyik...”

Pierre lantas menutup pintu biliknya dan meninggalkan Adam yang terpinga2 di luar pintu,dalam hatinya amat bersyukur kerana rakan sehidup sematinya masih bernyawa. Dia memanjatkan doa agar hubungan keakraban ini akan kekal sehingga bila2. Benar, Adam mmbawa erti yang besar dalam hidupnya,masakan tidak jika tidak kerana Adam tak mgkn dia mnjadi seperti sekarang.Pierre yang dulu seorang yang sangat pendiam, pemalu dan tidak pandai bergaul dengan orang serta kurang keyakinan dirinya. Kehadiran Adam telah merubah perwatakannya sehingga dirinya menjadi Pierre yng baru.

”Dah siap ke?” Soal Adam.

”Dah.....jom lah.....”

”Pierre kongsi lah mimpi kau tuh.”

” Ala, Dam!..aku terlupa lah hahaah wat cne an...”

” Kau saje an...”

” Btw kau blnja kan, jgn lupe lak...”

”ye lah aku taw lah....”

Pierre tersenyum mndengar jawapan Adam.

---------------------------------------------------------The end--------------------------------------------------

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget